Page 14 - TAB Arıcılık Dergisi - Sayı 1
P. 14
Dr. Ali KORKMAZ
Samsun İl Tarım ve Orman Müdürlüğü
ARIOTU (Phacelia tanacetifolia)
YETİŞTİRİCİLİĞİ
Günümüz tarımında pek çok ülke büyük bir gelişmişlik yaşamakla
birlikte önemli düzeyde de kirlilik ve doğanın tahrip edilmesi sorununu
yaşamaktadır. Ülkemiz gibi yeni gelişmekte olan ülkelerde henüz böyle
bir sorun gelişmiş ülkelerdeki boyutlara ulaşmamıştır. Ancak gerek doğal
dengenin bozulmasını önlemek gerekse mevcut doğal desene katkıda
bulunmak anlamında yeni yaklaşımların geliştirilmesi de kaçınılmazdır.
Yayla sezonunun bitmesi ile birlik- rum arıcılarımızın arı yükleme ve indirme
te bazı arıcılarımız pamuk balı üretmek için için işçi temininin de sıkıntıya düşmelerine,
Güney Doğu Anadolu bölgesine ve Ege böl- flora takibinde güçlük yaşamalarına ve ay-
gesine giderken bazı arıcılarımız Ayçiçeği rıca üretim maliyetlerinin artmasına neden
balı üretmek için Trakya bölgesine gitmek- olmaktadır. Ülkemiz arıcılığında artan iş
tedirler. Ülkemizin arıcılık açısından önemli gücü maliyetleri nedeniyle bazı otomasyon
bir avantajı da Dünyanın çok az ülkesinde sistemlerinin geliştirilmesi ve alet ekipman
olan geniş çam balı üretim alanlarına sahip kullanımının artırılması ile iş gücü gereksi-
olmasıdır. Bazı arıcılarımız pamuk ve ayçi- niminin dolayısı ile emeğin girdiye etkisinin
çeği alanlarını hiç kullanmadan bazı arıcıla- azaltılması gerekmektedir.
rımız ise bu bitkilerden yararlandıktan sonra Bugün tarımda gelinen çizgi, diğer
çam balı üretmek için sonbaharda Muğla ve ülkelerde tarımı yapılan ürünlerin ülkemiz
Aydın illerinin çam bölgelerine gitmektedir- koşullarına da uyarlanması ve yaygınlaştırıl-
ler. Bir koloniden birden fazla hasat yapmak ması noktasında ele alınmaktadır. Aksi halde
amacıyla yapılan bu gezginci arıcılık için küçülen dünyamızda yaygınlaşan tarımsal
arıcılar bir yıl içerisinde 3-5 defa yer değiş- teknik ve yapılanmalardan uzak kalınarak
tirmek ve binlerce km yol gitmek zorunda çağı yakalamak ve geleceğin tarımında söz
kalmaktadırlar. Bazı durumlarda gidilen me- sahibi olabilmek mümkün olmayacaktır.
safeler o kadar uzun olmaktadır ki arıcılar Bu bağlamda ülkemiz tarımı için büyük bir
tek seferde gidecekleri yere ulaşamamakta öneme sahip olan kolzanın yerini yadsımak
arılarını kamyondan indirip bir iki gün din- mümkün görünmemektedir. Ülkemiz ham
lendikten sonra tekrar yükleyip yola devam yağ açığını kapatma amacıyla tarımı teşvik
etmek durumunda kalmaktadırlar. Bu du- edilen kolza ayrıca ülkemiz arıcılığı için de
12 www.tab.org.tr