Page 15 - TAB Arıcılık Dergisi - 3
P. 15
• Sıcak yaz günlerinde molalarda imkanlar • Kovanlardaki günlük ağırlık değişimleri
dahilinde arı yükünün üzerine sulama yapılması mekanik veya elektronik terazilerle takip edi-
yolculuk esnasında kolonilerin soğumasına yar- lerek nektar akımı ile ilgili gelişmelere dikkat
dımcı olabilmektedir. edilmelidir.
Taşıma İşleminin Sonlandırılması Bal arıları helikopterler gibi dikey kalkış
• Koloniler nakledilecekleri alana ulaştıkla- ve iniş gerçekleştiremezler. Bal arıları uçaklar
rında sarsılmadan arılıklara yerleştirilmelidir. Arı- gibi iniş kalkış için belirli açıda uygun mesafe-
lara yolculuk sonrası bir müddet sakinleşmeleri lere ihtiyaç duyarlar. Kovanların arka arkaya,
için zaman verilmeli ve körükle dumanlama yapı- sıralı hatlar şeklinde yerleştirildiği arılıklarda,
larak kovan giriş kapakları kısa sürede açılmalıdır. işçi arıların rahat iniş kalkış yapabilecekleri
• Aşırı sıcak günlerde yapılan taşımacılıkta uçuş için güvenli ve yeterli aralık bulunmalıdır.
kovandan çıkan işçi arılar su kaynaklarının yerini Kovan uçuş tablası önünde bulunan yüksek
bilemediğinden arılık içerisine ve kovanlara birey- otlar arıların uçuşlarına engel olmaktadır. Bu
sel suluklarla su verilmesi ya atomizör spreyler ile nedenle süreç içerisinde kovan önlerinde arı-
kovan giriş deliklerine su sıkılması hayati öneme ların kalkış ve inişlerini zorlaştıran fiziksel en-
sahiptir. gellerin düzenli olarak kontrol edilerek kaldırıl-
• Arılık yakınında arıların rahatça su alacağı maları önemlidir. Özellikle Doğu Anadolu’nun
temiz su kaynakları yoksa mutlaka uygun suluk- yüksek yaylalarında kovan önündeki otların
ların arılık içerisine veya kovanlara yerleştirilerek çiğ nedeni ile ıslak olması durumunda nektar,
sürekli kontrol edilmeli, boşaldıkça taze su ile dol- polen ve propolis yükü ile kovana dönen yor-
durulmalıdır. gun tarlacı arıların bir kısmı kovan kapağına
• Kolonilerin taşıma aracından indirilmesi inemeden kovan önüne iniş gerçekleştirmek-
esnasında motorun durdurulmayarak çalışır vazi- tedirler. İşçi arıların yorgun olarak ıslak alana
yette tutulması gerekmektedir. Motor titreşimleri inmeleri, otlar üzerindeki suyun arının vücudu-
işçi arıların kovan giriş deliklerine birikmesini en- na yapışarak ağırlaşmalarına neden olmakta-
gellemektedir. dır. Ayrıca soğukkanlı bir böcek olan arıların
• Taşıma işleminden sonra birkaç gün içe- su nedeni ile vücut ısısının düşmesi hareket-
risinde ana arı kontrolleri yapılarak anasız koloni- lerinin yavaşlamasına sebep olmakta, arıların
lerle ilgili gerekli düzenlemeler yapılmalıdır. yürüyerek kovana çıkma sürelerini uzatmak-
• Kontrollerde yükleme, taşıma ve indirme ta ve verim düşüklüklerine neden olmaktadır.
esnasında yeterince sabitlenmeyen ve kayan, Kovan önlerinde bekleyen karınca gibi doğal
kırılan, ısı nedeni ile yumuşayarak çöken petek- düşmanlar bu durumdan faydalanarak kova-
ler düzenlenerek arıların araya petek örmelerine na dönen tarlacı arıları yağmalamaktadırlar.
mani olunmalıdır. Kovanların uçuş kapağı ile yer arasında farklı
• Yerleşim yerinde kovanların önündeki renkli çuval gibi malzemelerin kovan kapağı ile
tarlacılık faaliyetinden dönen işçi arıların girişleri- yer arasında açılı olarak sabitlenmesi özellikle
ne engel olabilecek yabani otlar biçilerek koloni- yüksek yaylalarda faydalı olabilmektedir.
ler rahatlatılmalıdır.
www.tab.org.tr 13