Page 13 - TAB Arıcılık Dergisi - 3
P. 13

•      Taşıma esnasında güçlü kovanların sıkış-    pan yan kapakların kapatılarak yükün sabitlen-
           maması için duruma göre kuluçkalık üzerine ba-     mesi, yolculuk esnasında kolonilerin ölmesine ve
           lıklar ilave edilebilir.                           daha fazla fizyolojik zarar görmelerine neden ol-
           •      Kovan kapakları ve ballıklar (spanzet, ka-  maktadır. Kovan duvarları ile kovanlar arasında
           pak kilidi, çivileme); yükleme, yolculuk esnası ve   hava  akımının  geçebileceği  boşlukların  olması,
           indirme işlemleri esnasında ayrılmayacak şekil-    taşıma esnası ve sonrasında koloni sağlığı, kon-
           de sabitlenmelidir.                                foru ve yaşamı üzerine oldukça etkilidir.
           •      Araç  yüklü  yüksekliği  karayollarındaki   •      Özellikle sıcak yaz aylarında nektarın ol-
           köprü ve üst geçit yükseklikleri ile uyumlu olmalı   gunlaştırılması  ve  kovanların  termo-regülasyo-
           ve hedef arılıktaki orman içi ağaç dal yükseklik-  nuna  yardımcı  olmak  için  işçi  arıların  bir  kısmı
           leri dikkate alınarak yükleme yüksekliği ayarlan-  kovan dışına çıkarak kovan dış duvarında salkım
           malıdır.                                           oluştururlar.  Dumanlama  ile  salkımda  bulunan
           •      Kovan  içerisindeki  boşlukların  çıta  ile   işçi  arılar  kovan  içerisine  girmezler.  Kovan  dı-
           doldurulması  veya  hareket  etmeyecek  şekilde    şında bulunan işçi arılar kapakların kapatılması
           sabitlenmesi gerekmektedir.                        ve yükleme işlemlerinde sıkıntılar oluşur. Bu gibi
           •      Arı  kolonilerinin  nakliyesi  öncesi  araç   durumlarda  herhangi  bir  zirai  ilaç  bayisi  veya
           yakıt deposunda yolculuk için yeterli miktarda     yapı marketleri ile genel marketlerden rahatça
           akaryakıt bulunduğundan emin olunmalıdır.          temin edilebilecek bir atomizör ile arıları üzeri-
                                                              ne su sprey edildiğinde veya ağıza alınan suyun
                  Kolonilerin Taşıma Aracına                  sprey  şeklinde  salkımın  üzerine  püskürtülmesi
                  Yükleme İşlemleri                           ile  yağmur  etkisi  oluşturulur.  Bu  işlem  sonucu
           •      Kovan kapağı kapalı taşımacılık sistemi-    dışarıdaki  arıların  tamamı  hızlı  bir  şekilde  giriş
           nin kullanılması durumunda kovan kapaklarının      deliğinden içeri girerler.
           kapatılması,  kolonilerin  toplanması,  yükleme    •      İlk  yardım  seti  ve  arı  sokmalarına  karşı
           ve indirme işlemleri esnasında yardımcı perso-     acil müdahale kiti; yükleme, yolculuk esnası ve
           nel ve ellerin kullanılmasına ihtiyaç duyulmayan   indirme işlemleri sırasında oluşabilecek olumsuz
           madenci, mağaracı, bisikletçi ve avcıların yoğun   durumlara karşı el altında ulaşılabilir şekilde tu-
           olarak kullandıkları başa takılan pilli ve şarj ola-  tulmalıdır.
           bilen çeşitli marka ve model kırmızı/beyaz LED     •      Yükleme, yolculuk ve indirme esnasında
           aydınlatmalı kafa lambaları operasyonel işlem-     kovanlardan arı çıkması, kovan kapaklarının ve
           leri  kolaylaştırabilir.  Kırmızı  film  ile  kaplı  LED   duvarlarının  kırılması  gibi  istisnai  durumlarda
           kafa lambaları ve kırmızı ışık yayan aydınlatma    işçi arıların hareketlerini yavaşlatmak ve uçuşla-
           araçları ile bazı bakım, besleme ve ilaçlama gibi   rını engellemek amacı ile içerisinde 1/1 şeker şu-
           bazı operasyonel işlemler geçe karanlıkta arıları   rubu bulunan atomizör spreyler kullanımı ile işçi
           rahatsız etmeden de yapılabilir. Bal arıları kırmı-  arıların hareketleri (uçma, sokma, yürüme vd.)
           zı ışığı görmediklerinden dolayı kırmızı ışıkla ay-  yavaşlatılarak zarar alanı ve yoğunluğu azaltıla-
           dınlatmayı karanlık olarak algılayarak ışığa tepki   rak duruma müdahale için ek zaman kazanılabi-
           vermemektedirler.                                  lir.
           •      Ülkemizde yapılan en büyük taşımacılık      •      Arılıktaki dağınık kovanları taşıma araba-
           hatalarından  birisi  taşıma  aracının  yan  kapak-  sını yanına taşımak ve araç kasasına koymak için
           larının kapatılarak kolonilerin taşınma işlemidir.   birçok ülkede yapılmış, üretiminde herhangi bir
           Kovan içerisinde üretilen fizyolojik ısı, yolculuk   teknik  zorluk  bulunmayan,  el  arabası  şeklinde
           esnasında  kovan  araları,  kovan  tabanlıkları  ve   kavramalı  olarak  tasarlanmış,  katlanabilir  mo-
           uçuş  delikleri  ile  havalandırma  açıklıklarından   düler taşıma arabaları kullanılabilir.  Bu tür yar-
           taze ve serin hava sirkülasyonu ile kovanlardan    dımcı mekanik ekipmanın kullanımı yükleme ve
           uzaklaşmaktadır. Yurt dışında sıcak iklime sahip   indirmede kovanların hızlıca toplanıp dağıtımını
           ülkelerde uzun mesafe göçer arıcılık uygulama-     çok kolaylaştırmaktadır.
           larında kovan giriş delikleri, araç yönelimine zıt,   •   Taşıma  esnasında  iki  kişi  ile  kullanılan
           taze havanın kovan kapağı ve havalandırma de-      ergonomik  kovan  taşıma  aparatlarının  kullanı-
           liklerinden rahatça girebileceği şekilde yükleme   mı  yükleme  esnasında  arıcıların  kas  ve  iskelet
           yapılmaktadır. Aracın seyir hızı ve doğal rüzgar   hastalıklarına  maruz  kalmasın  engellediği  gibi
           nedeni ile taze ve serin havanın kovan aralarına   karanlıkta kovan altlarında bulunması muhtemel
           ulaşmasına engel olan, ısı kalkanı olarak işlev ya-  haşereler  ile  zehirli  hayvanlardan  (yılan,  akrep



                                                                                             www.tab.org.tr     11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18