Page 14 - TAB Arıcılık Dergisi - 3
P. 14

vs.)  yüklemeyi  yapan  personeli  korumakta  ve   •      Araç  kapak  asansörleri  taşıma  aracının
           arıcı refahı açısından olumlu etkileri olmaktadır.   yapısal  donanımında  bir  değişiklik  yapılmadan
           •      Göçer arıcılık uygulamalarında yükleme ve   farklı  marka  ve  model  kamyonet  tipi  araçlarla
           indirme işlemleri ile katlı kolonilerin bakımlarında   farklı büyüklükte ticari taşıma araçlarına dışarı-
           ve arılık içi malzemelerin taşınmasında kavramalı,   dan monte edilebilen, elektrikli, mekanik ve hid-
           çatallı ve kovanın taşınması için gövdenin yanla-  rolik  olarak  opere  edilen  bir  ekipmandır.  Arka
           rında oyulan tutma yerlerine takılabilen modüler   kapak olarak da kullanılabilen kapak asansörleri
           parçaları bulunan, mekanik ve elektrikli modelleri   yere sıfır mesafe yaklaşarak kovanlar elle veya
           olan tekerlekli kovan asansörleri; arıcılarımızın ha-  taşıma arabası ile taşınarak üzerine koyulmakta
           yatını çok kolaylaştıracak ekipmanlardan birisidir.   ve araç platform seviyesine insan gücüne ihti-
           Şu ana kadar ülkemizde üretilmediğinden sektör-    yaç duymadan yükselmektedir. Yükleme ve in-
           de kullanılmamaktadır. Yakın gelecekte el demiri   dirme işleminde insan kas gücüne olan ihtiyacı
           gibi her arıcının arılığında en az bir adet bulunma-  azaltmakta ve taşımacılık işlemine hız katmak-
           sı gereken çok önemli ve kullanışlı bir ekipman-   tadırlar.
           dır. Tekerlekli kovan asansörleri 250 kg ağırlıkları   •   Arılık içerisinde insan kas güçü ve farklı
           ve 5 katlı kolonileri rahatlıkla sarsmadan tek kişi   alet ve ekipmanlar ile toplanan koloniler yer se-
           ile taşıyabilmekte, yerden 1.5-2 metre yüksekliğe   viyesine inebilen çekilebilir sıfır zemin yaklaşımlı
           kadar  kolayca  kaldırabilmektedir.  Tekerlekli  ko-  (değişken yükseklikli) römorklara kolayca yükle-
           van asansörlerinin sadece asansör kısmının elekt-  nebilmektedir. Sıfır zemin yaklaşımlı römorkların
           rikli hem asansör hem de hareket sisteminin şarj   vidalı ve halatlı olmak üzere 2 mekanik modeli
           edilebilir elektrik motoru ile donatıldığı modelleri   ile  hidrolik  modelleri  bulunmaktadır.  Yükleme
           bulunmaktadır. Ayrıca tekerlekli kovan asansör-    yapıldıktan  sonra  römork  dingileri  yükselerek
           leri;  güçlü  ve  çok  katlı  kolonilerin  bakımlarında   seyir yüksekliğine gelmektedir. Taşıma kapasi-
           ağır  katların  arıların  ölmesine  neden  olan  yere   teleri,  çekici  aracın  fiziksel  kapasitelerine  bağlı
           konulmadan tek kişi ile kaldırılıp bakım, ilaçlama,   olarak tek, çift ve üç dingilli olarak imal edilebil-
           kontrol  temizlik  ve  değişim  işlerinde  rahatlıkla   mektedir. Bu tür römorkların yüklü ağırlığı kara-
           kullanılabilmektedir. Bu ekipman arı kolonilerinin   yolu taşımacılık mevzuatına göre toplam 3.500
           yüklenmesinde  ve  taşınmasında  fiziksel  kas  gü-  kg’ı geçememektedir. Ülkemiz göçer arıcılık sis-
           cüne olan ihtiyacı büyük oranda ortadan kaldır-    teminde çeki demiri takılmış büyük kamyonetler
           maktadır. Arı taşımada yaşlı, çocuk ve bayanların   ile yüksek kullanılabilme potansiyeli bulunmak-
           da efektif kullanımının yoluna açabilecek bir ekip-  tadır. Özellikle 150 dolayında koloni ile ticari gö-
           mandır.                                            çer arıcılık yapan profesyonel işletmelerin yakın
           •      Yükleme esnasında göçer arıcılığı yoğun     gelecekte  benzer  uygulamalara  geçmesi  kaçı-
           olarak  uygulayan  ülkelerde  gerek  ticari  olarak   nılmaz görülmektedir.
           üretilmiş gerekse de bireysel üreticiler tarafından   •   Son yıllarda resmi ve özel işletmeler ta-
           üretilmiş arı vinçleri monte edilmiş kamyonet veya   rafından  kendi  yürür,  yüklenebilir  veya  çekile-
           çekilebilir römorklar hem çekici araca hem de rö-  bilir modüler modifiyeli kovan sehpalı prototip
           morka  yükleme  yapabilmektedirler.  Arı  vinçleri   sistemler (Arısan Ar-Ge San. Tic. Ltd. Şti.-Beyli-
           vinç kol uzunluğuna bağlı olarak kolonileri taşıma   bal, Karadeniz Arıcılık Araştırma Enstitüsü, Nev-
           aracından farklı yönlere 6 metreye kadar uzaklık-  res Makine-Cybele Mobil Arıcılık Sistemleri, vd.)
           lara  güven  içerisinde  indirip  kaldırabilmektedir.   yaygın olarak kullanılmamakla birlikte sektörde
           Bu vinçler kapasitelerine göre 250-500 kg kadar    görülmeye başlamıştır.
           yükleri kaldırabilmektedir. Bu tür ekipman sadece
           arı kovanlarının yükleme ve indirme işlemlerinde          Kolonilerin Konaklama Yerine
           kullanılmamakta, ek ekipmanla işletme içerisinde          Taşınması
           bal tenekeleri, arıcılık alet ve ekipmanlarının yük-  •   Yolculuk esnasında zorunluluklar dışında
           lenmesi ve genel amaçlı tarımsal uygulamalarda     ışıklandırması yoğun akaryakıt istasyonlarından
           ağır yüklerin çekici veya römorka yüklenmesine     akaryakıt ikmalinden kaçınılmalıdır. Yüksek ışık
           yardımcı  olmaktadır.    Ülkemizde  sürdürülebilir   yoğunluğu kovandaki arıların giriş ve havalan-
           göçer arıcılık uygulamalarında yaygınlaşması ge-   dırma deliklerine yığılmasına, havasızlık ve ko-
           reken ve göçer arıcıları birçok etmenden bağım-    van ısı artışı nedeni ile yolculuk esnasında ko-
           sız  hale  getirebilecek  yegâne  uygulama  olduğu   vanların  sönmesine  ve  fizyolojik  olarak  zarar
           tarafımdan değerlendirilmektedir.                  görmelerine neden olmaktadır.



       12    www.tab.org.tr
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19